Ez a weboldal Cookie-kat (sütiket) használ! A sütikről, engedélyezésükről és tiltásukról itt olvashat bővebben.
Összesen 0 Ft
 x 

A kosár jelenleg üres.

Összesen 0 Ft

Blog

Sütőtök szezON

A sütőtök egyfajta téli tök, Észak-Amerikában őshonos, különösen népszerű Halloween körül és téli időszakban.

A sütőtök a finom ízén túl, tápláló is, a benne lévő értékes tápanyagok hozzájárulnak egészségünk megőrzéséhez. Amellett, hogy bővelkedik vitaminokban és ásványi anyagokban, a sütőtök alacsony kalória tartalmú, mivel több, mint 90% -a víz.

100 g sütőtök tápanyagtartalma:

Energia:               26 kcal (109 kJ)

Víz:                        91,6 g

Fehérje:              1 g

Zsír:                       0,1 g

Szénhidrát:        6,5 g

Kalcium:              21 mg

Kalium:                340 mg

A-vitamin:          426 µg

Béta karotin:     3100 µg

Alfa karotin:       4016 µg

Lutein:                 1500 µg

Magas antioxidáns tartalma révén véd a szabad gyökök okozta oxidatív stressztől.  A szabad gyökök olyan molekulák, amelyeket a szervezet anyagcsere folyamatai során hoz létre. Bár nagyon instabilak, hasznos szerepük van, mint például a káros baktériumok elpusztítása. Azonban a túlzott mennyiségű szabad gyökök a szervezetben oxidatív stressz nevű állapotot hozhatnak létre, amely gyulladásos folyamatokhoz, krónikus betegségek kialakulásához, köztük szívbetegségekhez és daganatos megbetegedésekhez kötnek. A sütőtök nagy mennyiségben tartalmaz antioxidánsokat, mint alfa-karotint, béta-karotint és béta-kriptoxantint. Ezek semlegesíthetik a szabad gyököket, megakadályozva, hogy károsítsák a test sejtjeit.

Vitamin tartalma révén hozzájárul az immunrendszer működésének fokozásához. Tanulmányok szerint, az A-vitamin erősítheti az immunrendszert és segíthet a fertőzések leküzdésében.

C-vitamin tartalma növeli a fehérvérsejtek termelését, segíti az immunsejtek hatékonyabb működését elősegíti a sebek gyorsabb gyógyulását.

Emellett jó E-vitamin-, vas- és folát forrás is melyek szintén segítik az immunrendszer működését.

Fogyasztása hozzájárul szemünk egészségének megőrzéséhez. 22 tanulmány elemzése kapcsán azt találták, hogy azoknál az embereknél, akiknél magasabb mennyiségű a béta-karotin bevitel lényegesen alacsonyabb a szürkehályog kialakulásának a kockázata, mely a látásromlás és a vakság egyik gyakori oka. A sütőtök a lutein és a zeaxantin nagyon jó forrása, két olyan vegyületé, melyeket az életkorral összefüggő makula degeneráció (AMD) és a szürkehályog kialakulásának alacsonyabb kockázatával hoztak összefüggésbe.

Könnyen beilleszthető fogyókúrás étrendbe is, mivel laktató ám kevés kalóriát tartalmaz, valamint jó rostforrás, amely segít a telítettség érzet fenntartásában, a felszívódás sebességének csökkentésében.

Antioxidáns tartalma révén védhet bizonyos daganatos megbetegedésekkel szemben. 13 vizsgálat elemzése alapján azt találták, hogy azoknak az egyéneknek, akiknek nagyobb az alfa-karotin és a béta-karotin bevitele, szignifikánsan alacsonyabb a gyomorrák kockázata.

Hasonlóképpen, sok más humán tanulmány azt mutatta, hogy azoknak a személyeknek, akiknek magasabb a karotinoid bevitele, alacsonyabb a torok-, hasnyálmirigy-, emlő- és más daganatos megbetegedés kockázata.

A sütőtök fogyasztás hozzájárulhat szívünk egészségének fenntartásához. A kutatók szerint a magasabb kálium bevitel segíti a vérnyomásszabályozást, csökkenti a stroke kockázatát. Antioxidáns tartalma révén csökkenti az LDL-koleszterin oxidációját. Amikor az LDL-koleszterin részecskéi oxidálódnak, nagyobb eséllyel keletkezhetnek plakkok az erek falain érszűkületet okozva, mely szívinfarktushoz, agyvérzéshez vezethet.

Tanulmányok azt mutatják, hogy a karotinoidok, mint a béta-karotin, természetes fényvédőként működhetnek, a luteinnel, E-vitaminnal együtt segítenek megvédeni a bőrsejteket az UV-sugárzás káros hatásaitól.

A sütőtök könnyen hozzáadható az étrendhez. Édes íze miatt olyan ételek, mint a puding, a pite és a palacsinta népszerű összetevője. Ugyanakkor jól használható sós ételekhez is, mint sült zöldségek, levesek és tészták. Télen nagy népszerűségnek örvend a sütőtökkrém leves, melyet számos formában kipróbálhatunk pl. lehet gyömbéres, mézes, kókuszos, curry-s stb.

Legegyszerűbb elkészítés, ha megsütjük sütőben, lehet natúr, de fűszerezhetjük zöldfűszerrel pl. kakukkfűvel, rozmaringgal, ill. sóval, borssal, mézzel is.

 

Feketéné Radó Barbara

dietetikus, egészségügyi tanár MSc

 

Hivatkozásjegyzék:

https://fdc.nal.usda.gov/fdc-app.html#/food-details/168448/nutrients

Khansari N, Shakiba Y, Mahmoudi M. Chronic inflammation and oxidative stress as a major cause of age-related diseases and cancer. Recent Pat Inflamm Allergy Drug Discov. 2009 Jan;3(1):73-80. doi: 10.2174/187221309787158371.

Ami Ben-Amotz, Rachel Fishier (1998). Analysis of carotenoids with emphasis on 9-cis β-carotene in vegetables and fruits commonly consumed in Israel. Food Chemistry. Volume 62, Issue 4, Pages 515-520. https://doi.org/10.1016/S0308-8146(97)00196-9.

Veldhoen M, Ferreira C. Influence of nutrient-derived metabolites on lymphocyte immunity. Nat Med. 2015 Jul;21(7):709-18. doi: 10.1038/nm.3894. Epub 2015 Jun 29.

Spencer SP, Belkaid Y. Dietary and commensal derived nutrients: shaping mucosal and systemic immunity. Curr Opin Immunol. 2012 Aug;24(4):379-84. doi: 10.1016/j.coi.2012.07.006.

Wang A, Han J, Jiang Y, Zhang D. (2014). Association of vitamin A and β-carotene with risk for age-related cataract: a meta-analysis. Nutrition. 30(10):1113-21. doi: 10.1016/j.nut.2014.02.025.

Wang ZX, Dong PC, Sun TT, Xu XR, Ma L, Huang YM, Lin XM. [Comparison of lutein, zeaxanthin and β-carotene level in raw and cooked foods consumed in Beijing]. Zhonghua Yu Fang Yi Xue Za Zhi. 2011 Jan;45(1):64-7.

Zhou Y, Wang T, Meng Q, Zhai S. Association of carotenoids with risk of gastric cancer: A meta-analysis. Clin Nutr. 2016 Feb;35(1):109-116. doi: 10.1016/j.clnu.2015.02.003.

Hu F, Wang Yi B, Zhang W, Liang J, Lin C, Li D, Wang F, Pang D, Zhao Y. Carotenoids and breast cancer risk: a meta-analysis and meta-regression. Breast Cancer Res Treat. 2012 Jan;131(1):239-53. doi: 10.1007/s10549-011-1723-8.

Ge XX, Xing MY, Yu LF, Shen P. Carotenoid intake and esophageal cancer risk: a meta-analysis. Asian Pac J Cancer Prev. 2013;14(3):1911-8. doi: 10.7314/apjcp.2013.14.3.1911.

Huang X, Gao Y, Zhi X, Ta N, Jiang H, Zheng J. Association between vitamin A, retinol and carotenoid intake and pancreatic cancer risk: Evidence from epidemiologic studies. Sci Rep. 2016 Dec 12;6:38936. doi: 10.1038/srep38936.

Milde J, Elstner EF, Grassmann J. Synergistic effects of phenolics and carotenoids on human low-density lipoprotein oxidation. Mol Nutr Food Res. 2007 Aug;51(8):956-61. doi: 10.1002/mnfr.200600271.

Címke: ,

Nyitva tartás

Hétfő
8:00 - 16:00
Kedd
8:00 - 18:00
Szerda
8:00 - 16:00
Csütörtök
8:00 - 18:00
Péntek
8:00 - 16:00
Szombat - Vasárnap
Zárva

Kapcsolat

1135 Budapest, Jász u. 33-35.
+36 1 / 800 9333
+36 30 / 633 0961
hungariamed@hungariamed.hu

Időpontfoglalás

Időpontkérés

Egyszerű és gyors online időpontfoglalás lehetőség a HMM üzemorvos vizsgálatra, menedzserszűrésre, kardiológiai vizsgálatra, belgyógyászati szűrésre, konzultációra, stb...

Szakértelem és odafigyelés

Azokat a szakembereket állítottuk az Ön szolgálatába, akik tudásukkal, munkájukkal eddig is a szakterületük legelismertebb orvosai közé tartoztak.

Amit pedig a HMM egész gárdája fontosnak tart: szűnjön meg végre a klasszikus orvos-beteg viszony, mert igazán hatékonyan csak úgy lehet gyógyulni, ha orvosunk bizalmasunk és barátunk is egy kicsit!

 

   © 2018 Hungária Med-M. Minden jog fenntartva.

Weboldal készítés: networksolution.hu - Minőségi weboldal készítés DesArt.hu